reklama

Home, sweet home

Ako skúsená cestovateľka som si myslela, že mňa už kultúrny šok postihnúť nemôže. Hlboko som sa mýlila.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)

Už na ceste z autobusovej stanice do mestečka kde je moja škola sa mi známa, čo ma viezla, posťažovala na nekresťanské ceny pohonných hmôt. Jeden galón "normálneho" benzínu tu stojí od $3 do $3.70, pričom galón je približne 3.78 litra, čo pri kurze 30.7SKK za 1USD činí od 24.50 do 30SKK za liter. Ako som za tieto dva dni čo som tu stihla zistiť, moja známa nie je jediná, koho tieto veci trápia. Keďže hustota áut je v strednej až vyššej sociálnej triede v Amerike asi tak jedno auto na jednu osobu, cena benzínu trápi všetkých. Viac ako ľudské životy, alebo osudy tých, čo zostali bez domova, práce, či rodiny.
Nemôžem však generalizovať. Skvostným príkladom je moja škola (Bates College), ktorá poskytla všetkým študentom z nášho štátu Maine, ktorí mali ísť do školy v postihnutej oblasti (New Orleans a okolie) skutočne zaujímavú možnosť: tento semester môžu študovať na Batese zadarmo. Keďže bývanie je problémom pre všetkých študentov, nemali pre nich izby. Tu sa však napríklad prihlásili učitelia a zamestnanci školy, ktorí bývajú blízko a majú voľnú izbu, že poskytnú pre prišelcov ubytovanie. A tak máme tento semester asi 20 študentov navyše.

V súvislosti so zariaďovaním môjho 13 metrov štvorcových veľkého hniezdočka som sa nevyhla ani návšteve "obľúbeného" Walmartu (obdoba nášho Tesca či iných veľkých hypermarketov). Tam sa ani za rok nič nezmenilo. Tuční Amíci a Amíčky krúžiaci vo svojich SUVičkach po parkovisku, 10 minút hľadajúci miesto na parkovanie, ktoré bude najbližšie ku vchodu do obchodu, aby náhodou nemuseli ísť pešo. Vnútri samé zlacnené blbosti, po čerstvom chlebe alebo pečive ani chýru ani slychu. Ale zato majú lacné koberce. Tak som si hneď jeden aj kúpila!

Ďalší šok pre mňa bola návšteva izieb mojich amerických spolužiakov. Je tu bežné, že si veci na začiatku semestra musia doviezť na viacerých autách, a pre istotu treba zobrať aspoň 6 rodinných príslušníkov, aby mal kto vykladať a vynášať hore schodmi. Veľkosť izby úzko súvisí s prestížou a imidžom, a preto netreba vynechať chladničku, televízor, mikrovlku, stereo, gauč, prístroj na výrobu popkornu, tibetské modlitebné vlajky, americkú zástavu, či plagát Kiss od Tanya Chalkin (také dve sexy lesbické dievčatá). To už ani nehovorím o zakúpení si učebnice za 120 USD, pričom na amazon.com sa dá kúpiť tá istá kniha za polovicu aj s poštovným. A o sadle vytŕčajúcom spod kratučkého tričočka, lebo to vraj je "in". A o hnusnom bielom mäkkom chlebe. A dvoch separátnych kohútikoch na umývadle v kúpelni. A o zemiakoch, ktoré vedia variť iba v šupke, ale nikdy (naozaj NIKDY!) tak normálne, bez šupky. A hnusnej vode tečúcej z vodovodu...

Šoková terapia sa aj tentokrát vydarila. Ďakujem Ti, Amerika!

Teraz si musím dať na ukľudnenie Horalku...

Lucia Tiererová

Lucia Tiererová

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Násilne relokovaná z Bostonu do Montréalu, kde je síce trochu zima, ale zato tam majú super chrumkavé bagety a čokoládové croissanty. Zoznam autorových rubrík:  MontréalAmeeerikaLondýnCestovinyVeci od veci中国

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu